جنون آتش افروزی

کتاب راهنمای پزشک بالینی به نام راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، که DSM نیز خوانده می‌شود، جنون آتش‌ افروزی را یک اختلال کنترل تکانه طبقه‌بندی می‌کند. به این معنا که فرد مبتلا به این جنون نمی‌تواند در برابر میل آنی به آتش‌ افروزی مقاومت کند که با برنامه‌ریزی سازماندهی‌شده یک آرسنیست یا تروریست تفاوت دارد. در ادامه با علائم، علل و روش‌های درمان این جنون آشنا خواهید شد.
در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر به موضوع دلخواه خود برسید.
  • آتش‌ افروزی در کودکان و نوجوانان
  • آتش‌ افروزی در بزرگسالان
  • علائم
  • جمعیت‌شناسی
  • تشخیص
  • درمان
  • پیشگیری
جنون آتش‌ افروزی اختلالی نادر در بزرگسالان به شمار می‌رود، اما آتش‌ افروزی مکرر در سطح نوجوانی یک مشکل در حال رشد اجتماعی و اقتصادی است که خطرات عمده‌ای برای سلامت و ایمنی دیگر افراد و حفاظت از اموال آن‌ها در بردارد. در ایالات‌متحده آمریکا، احتمال اینکه آتش افروخته شده توسط کودکان و نوجوانان موجب مرگ فردی شود از دیگر انواع فجایع خانگی بیشتر است.  
ادامه مطلب ...

اعتیاد به پوکر و مقررات

هنگامی که پوکر آنلاین بازی را متوقف می کند و به عادت اجباری تبدیل می شود، می تواند منجر به اعتیاد به عنوان الکل یا مواد مخدر شود. برنده معتادان پوکر را عجله می کند، شکل خود را از "بالا". آنها احساس می کنند که مجبور به پاسخ دادن به هر ضربان با پیروزی است و هر پیروزی را با دیگری دنبال می کند، همیشه در تلاش برای بالاتر و تایید توانایی های خود است.
زمان صرف شده از محیط پوکر آنلاین می تواند مجذوب باشد. معتاد باید به طور مداوم به صفحه بازگردد تا بعدا "رفع" شود. همانطور که خطوط بین واقعیت مجازی و زندگی واقعی تار می زند، این بازی به طور کامل منتهی می شود و تمام مهلت ها، تعهدات و مرزها را تحت تأثیر قرار می دهد.
علائم هشدار دهنده اعتیاد به پوکر آنلاین
معتادان آنلاین پوکر ممکن است از سقوط بزرگ آنها که در پس انداز خود می کنند آگاه نباشند. در آن زمان یک بار برای دلار واقعی بازی کردند، اکنون فقط "اعتبار" را در یک پنجره مرورگر مشاهده می کنند. یک معتاد می تواند ساعت ها در پایان از صفحه کلید خرج کند، از دست دادن زمان و فراموش کردن خواب و خوردن لذت ببرد. آنهایی که دوست دارند در روند نادیده گرفته می شوند. هیچ چیز به نظر نمی رسد اما بازی. 
ادامه مطلب ...

زوجین دارای مشکل تا چه زمانی باید صبوری کنند؟

سمیه بابایی روانشناس و روان‌درمانگردر گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره میزان صبوری در زندگی مشترک اظهار کرد: میزان سنجش یک رابطه خوب یا بد و همچنین تعریف صبوری در زندگی مشترک افراد جامعه متفاوت است، بنابراین ما نمی‌توانیم یک قاعده کلی برای همه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در زندگی زناشویی دو خط قرمز مهم وجود دارد، افزود: به صورت کلی در هر زندگی زناشویی، دو خط قرمز یعنی خشونت فیزیکی و خیانت زناشویی وجود دارد که رعایت آن از سوی دو طرف حائز اهمیت است.

این روانشناس گفت: اگر فرد در زندگی زناشویی خود مورد ضرب و شتم و خیانت از سوی همسرش قرار گیرد، نباید در برابر آن صبوری کند.

وی افزود: این‌ موارد جزء خط قرمز‌هایی است که نباید نادیده گرفته شوند، اما نادیده گرفتنش به این معنا نیست که از فردای آن روز به دنبال جدایی باشیم؛ این‌ها مسائلی هستند که باید قبل از ازدواج برای همسر خود مطرح کنید.

بابایی با بیان اینکه وجود خیانت و خشونت در زندگی مشترک قابل پذیرش نیست، تصریح کرد: اگر این رفتار‌ها را در زندگی مشترک خود دیدید، برای حل کردن آن محکم بایستید تا این موضوع حل شود و بار دیگر تکرار نشود.

این روانشناس گفت: صبوری در برابر مشکلات دیگری چون اعتیاد ظلم کردن به خود و همسرتان است، تا جایی صبوری کنید که می‌دانید این صبوری کردن نتیجه خواهد داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اصول سخنرانی عالی و به‌یادماندنی چیست؟

تا به حال در یک ارائه‌ی بد بوده‌اید؟ حتما این نوع ارائه را می‌شناسید که در آن فرد پشت تریبون می‌ایستد، از اسلایدهایی استفاده می‌کند که دقیقا همان چه که می‌گوید هستند و از داده‌های زیادی استفاده می‌کند تا به موقعیت خود اعتبار ببخشد. به نظر می‌رسد این افراد چیزی درباره اصول سخنرانی نمی‌دانند!

ممکن است بپرسید «چه چیزی در این ارائه‌ها آنقدر بد است؟» «آیا اکثر ارائه‌ها اینطور نیستند؟» پاسخ بله است. درست است که اکثر ارائه‌ها اینچنین انجام می‌شوند، اما بدین معنا نیست که این راه، بهترین شیوه‌ی انجام این کار است. این نوع از ارائه، احتمال سر رفتن حوصله‌ی مخاطب شما را بالا می‌برد، تا جایی که ممکن است آنها آرزو کنند زنگ هشدار آتش‌نشانی به صدا درآید تا بتوانند از شنیدن ارائه‌ی شما فرار کنند! و زمانی که توجه مخاطبین را از دست دادید، تقریبا غیرممکن است که بتوانید دوباره آن را به خود جلب کنید. همراه ما باشید، می‌خواهیم درباره اصول سخنرانی عالی برای‌تان بگوییم.

  ادامه مطلب ...

آموزش کنترل استرس و فشار عصبی

همه ما در زندگی با استرس مواجه می شویم. این استرس می تواند مربوط به کار، خانواده، استرس اجتماعی، استرس محیطی، یا استرس مربوط سلامتی باشد. تنش و استرس ایجاد شده در زندگی می تواند تأثیری منفی بر سلامت جسمی و روانی شما داشته باشد اما می توانید با آرام کردن بدن و پاک کردن ذهنتان به کنترل استرس تان کمک کنید و سپری دفاعی در برابر افسردگی و تنش ایجاد کنید و بدین ترتیب سلامت جسمی خود را بهبود ببخشید.

هماهنگی با احساسات فیزیکی و روانی ناشی از استرس می تواند به شما کمک کند تا راحت تر با زندگی کنار بیایید و کارآمدتر شوید. خوشبختانه روش های سریع و آسانی وجود دارد که می توانید از آنها برای از بین بردن استرس استفاده کنید. در ادامه با بخش پزشکی و سلامت ما همراه باشید.  ادامه مطلب ...