رژیم غذایی دیگران به درد ما می‌خورد؟/ ۶۰ درصد چاقی‌ها به دلیل رفتار‌های غلط غذایی است

محمدرضا وفا متخصص تغذیه و عضو هیئت مدیره انجمن علمی تغذیه ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علل بروز چاقی و راه‌های مقابله با آن اظهار کرد: همان‌طور که پیش از این هم مطرح شده، اشکال در انتخاب مصرف خوراک و رفتارهای غلط غذایی، دلیل ۶۰ درصد از چاقی‌هاست؛ پس برای درمان چاقی حتی اگر در حال مصرف دارو هستید و یا قصد انجام را جراحی دارید نیز باید به فکر اصلاح شیوه تغدیه خود باشید،‌ زیرا در غیر این صورت، به هر شکلی که وزنتان را پایین بیاورید، شرایط به حالت قبل باز خواهد گشت.


وی ادامه داد: با وجود اینکه برنامه‌‌های غذایی شخصی است و بر اساس شرایط فرد تنظیم می‌شود اما به طور کلی، تغذیه باید به شرایطی برسد که کالری دریافتی روزانه او کمتر از نیاز طبیع باشد تا بدن وادار به استفاده از چربی‌های ذخیره شده شود، در عین حال باید حس سیری و مطلوبیت را نیز برای او حفظ کنیم.  وی افزود: کسانی که وزنی نرمال داشته و به حفظ وزن خود در شرایط فعلی علاقمند هستند باید به‌صورت دقیق به اندازه نیاز طبیعی بدن خود کالری مصرف کنند تا میزان کالری ورودی و خروجی بدن یکسان شده و افزایش یا کاهش وزن رخ ندهد.


وفا تشریح کرد: این مسئله یعنی تنظیم کالری دریافتی فرد، زمانی اهمیت پیدا می‌کند که کاهش بیش از حد کالری باعث ایجاد حس گرسنگی یا کاهش املاح و ویتامین‌های بدن فرد شود. پزشک متخصص تغذیه باید کالری مصرفی بیمار را در عددی بین نیاز بدن و حد نرمال تامین مواد لازم نگه دارد تا کاهشی وزن اصولی را شاهد باشیم.


عضو هیئت مدیره انجمن علمی تغذیه ایران گفت: پزشکان تغذیه اغلب غذاهایی را که نسبت به وزنشان کالری کمتری دارند جایگزین غذاهایی با تراکم کالری بیشتر می‌کنند؛ در این حالت اغلب افراد به سمت غذاهای کوچک و پر کالری گرایش پیدا می‌کنند.


وی درباره عوامل موثر بر تعیین مقدار کالری دریافتی فرد یادآوری کرد: میزان کالری مصرفی برای هر فرد با توجه به شرایط سنی،‌ جنسی، متابولیسم بدن و غیره متفاوت است؛ این موضوع با انجام آزمایشات دقیق و پرکردن  پرسشنامه‌‌های متعدد تعیین می‌شود پس هر برنامه غذایی برای هر فرد کاملا شخصی و منحصر به فرد است و به هیچ عنوان چیزی به نام برنامه‌ غذایی واحد برای همه وجود ندارد.

*منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.